projekt bemutatása:
Erasmus+ Nemzetközi Ifjúsági Csere – Miért csak a Főváros
A projektünk egy 10 napos Nemzetközi Ifjúsági Csere volt, amely 4 ország (Szlovákia, Magyarország, Románia, Ukrajna) együttműködésével valósult meg Magyarországon, Felsőtárkány településen. A résztvevők száma: 48 fő volt
A „Miért csak a Főváros” című projektünk azért kapta ezt a címet, mert már három előző projektünk során (Bevándorló? Migráns? Menekült?, BE-Vállalkozó és SMARTwich), amikor a mobilitás, ki- és elvándorlás, migráció és az abban rejlő lehetőségek és veszélyek megértésével foglalkozunk többször felmerült az, hogy a partnerszervezetek országaiban a vidék egyre inkább elnéptelenedik, a fővárosok, nagyvárosok pedig egyre inkább túlzsúfolttá, élhetetlenné válnak.
Szintén sokat beszélgettünk az Európán belüli mobilitásról, amely a lehetőségeken túl számtalan olyan veszélyt és problémát hordoz magában, amelyet egy ifjúsági csere keretein belül szeretnénk feldolgozni. Úgy érezzük, hogy a téma azért is merült fel ilyen hangsúlyosan, mert a cseréinken jellemzően nem a partnerországok fővárosaiban élő fiatalok vesznek részt. Ők azok, akik vagy elköltöznek az adott ország vagy Európa fővárosaiba, nagyobb városaiba, és közülük kerülnek ki azok, akik „otthon” maradnak, és napi szinten élik meg ennek negatív vagy pozitív hatásait.
A fiatalok arra a közös nevezőre jutottak a projekt tervezése során, hogy országaik oktatási rendszere nem szakma és gyakorlatorientált, nem veszik figyelembe a piac elvárásait, és szinte egyáltalán nem fejlesztik a vállalkozói kompetenciákat.
A következő problémákat és szükségleteket dolgoztuk fel, különböző nem formális oktatási módszerek bevonásával:
1. Társadalmi dimenzió: Milyen társadalmi-gazdasági következményei vannak/lesznek a vidéki települések elnéptelenedésének, a nagyvárosok/fővárosok telítődésének
2. Gazdasági dimenzió: A jövedelemhez és megélhetéshez kapcsolódóan vizsgáltuk meg, hogy az adott országokban tényleg annyival több marad –e hónap végén a fiatalok zsebében, hogy ha fővárosban szeretnének tanulni, dolgozni. A projektben résztvevő országok mindegyikéről elmondható, hogy a magasabb nagyvárosi jövedelmi szinthez jóval magasabb kiadások tartoznak, így nem biztos, hogy a több bevétel minden esetben jobb megélhetést is eredményez.
3.Szociális dimenzió: Milyen kulturális és szabadidős tevékenységek érhetők el vidéken? Milyen szociális háló kialakítására nyílik lehetőség a különböző típusú településeken? Milyen új szociális készségeket, kompetenciákat kell kialakítani egy vidékről nagyobb városba költöző fiatalnak.
Logó
Molinó
Galéria