VÁLLALKOZZ OKOSAN

Blogbejegyzések

 

1. nap (2014.11.07.)

AM.

-          Érkezés

PM.

-          Ismerkedős játékok, indító gyakorlatok (GloBingo; Be an Activity; Üdvözlés; Ki kicsoda)

-          A szervezetek bemutatkozása (interaktív prezentáció csoportokban)

-          „Mire gondolok a csere címe alatt?” (Kerekasztal-beszélgetés – elvárások és akaratok kutatása, bemutatása)

-          Ismerkedős est

Az ifjúsági csere első napján a résztvevő csoportok megérkezését követően megtörtént a regisztráció, a jelenléti ívek kitöltése és a szállás elfoglalása. Ezt követően megismerkedhettünk az általános szabályokkal és tudnivalókkal.

A délután folyamán ismerkedős játékok és gyakorlatok keretében ismerkedhettünk meg egymással közelebbről. A feladatok gondoskodtak az oldottabb hangulatról, valamint segítették a ráhangolódásunkat az előttünk álló 10 napra. A játékokat követően a résztvevő szervezetek általános bemutatkozása következett. A szervezetek részéről 2-2-2 fő mutatta be a szervek főbb profilját interaktív prezentációk segítségével. Ezt követően egy kerekasztal beszélgetés során megismerkedhettünk a „Vállalkozz okosan” projektnek a lényegével. A beszélgetés során mindenki megoszthatta gondolatait a többséggel: ki mit vár az előtte álló héttől, milyen igényei vannak, milyen célokat tűzött ki maga elé, stb. A vacsorát követően ismerkedős este következett, amely oldott hangulatban telt. Az este folyamán csapatépítő feladatok járultak hozzá ahhoz, hogy már az első nap végére egy jó kis közösséggé kovácsolódjunk, valamint további ismerkedős játékok, csoportos beszélgetések során ismerhettük meg egymást szorosabban.

2. nap (2014.11.08.)

AM.

-          Ismerkedős szituációk, szervezetek bemutatása

-          Közös tervek (A csere alatt elérni kívánt célok meghatározása)

PM.

-          A képzés programjainak átbeszélése (Csoportos beszélgetés: „Mit jelent számodra az EU?”, „Energiafelhasználás az EU-ban”, „Közös pontok és szélsőségek prezentálása”, SZAK-SZÓ-TÁR)

-          Nem-In-Formal (A képzés módszerének ismertetése)

-          Bevezetés az önértékelésbe (Kiselőadás az Önértékelés fontosságáról. Életúttervezés – egyénileg. Értékelő beszélgetések – kiscsoportokban.)

-          „Mit?” (Mit tanulhatunk a képzés ideje alatt, miket nézzünk meg, mit tudunk nyújtani?)

-          Programfelelősök kiválasztása (szavazásos módszer)

-          Kulturális est

Az ifjúsági csere második napja a szervezetek részletes bemutatkozásával kezdődött. Ez két részben zajlott le. A bemutatkozás első részében 15 percet kaptak arra a résztvevő országok fiataljai, hogy bemutatkozzanak. Először a csehországi KAFEDIK (Kazinczy Ferenc Diákklub) bemutatkozását láthattuk, majd ezt követte a szlovákiai JÓMÓD (Jókai Mór Diákkör) és végül a házigazda TERRAGORA Vidékfejlesztési Közösség fiataljai mutatkozhattak be. Lehetőség nyílt a szervezetek nyomtatott prospektusainak, kiadványainak megtekintésére is. A bemutatkozás második részében pedig a szervezetek előzetes felkészülést követően szerepjátékkal mutatták be programjaikat, főbb tevékenységeiket. Az interaktív bemutatkozást mindenki nagyon élvezte, látványos és igen kreatív előadásokat láthattunk. Ezt követően egy rövid kávészünet következett frissítőkkel és péksüteményekkel. Utána egy fél óra szituációs játék következett, amelyek segítették a ráhangolódást a nap délutáni programjaira. A délelőtt lezárásaképpen pedig közösen megfogalmaztuk és kitűztük azokat a célokat, amelyeket a csere alatt kívánunk elérni. A főbb célokat cetlikre raktuk, amelyeket ki is ragasztottunk közösségi tér falára, hogy mindenki jól láthassa őket.

A délután szintén nagyon mozgalmasan telt. Először megismerkedtünk a hét részletes programtervével, valamint a feladatok megvalósításának menetével, majd kiscsoportos beszélgetések során különféle témákat kellett megvitatnunk. Többek között érintettük az Európai Unió témakörét sokféle szempontból: „Mit jelent az egyes országoknak és az egyéneknek az EU-tagság?” „Melyek az résztvevő országok közös céljai, és melyek a különbségek?”, stb. Ezt követően röviden megismerkedhettünk azokkal a munkamódszerekkel és folyamatokkal, amelyek segítségével lebonyolításra kerülnek a hét programjai. Részletes tájékoztatást kaptunk a nemformális és informális tanulás fontosságáról, és hogy miért fontos ezeknek a módszereknek az alkalmazása egy-egy feladatmegvalósítás során. Ezt követően az önértékelésről hallgattunk meg egy kiselőadást, amely többek között a helyes önértékelést mutatta be, továbbá önvizsgálati gyakorlatokat is megtanulhattunk. Ezután mindenkinek önállóan a saját életútját kellett megrajzolnia. Ez a gyakorlat abban segített, hogy értékelhessük életünk eddig lezárult szakaszait, könnyebben áttekinthettük, hogy honnan hová sikerült eljutnunk, ki milyen eredményekkel büszkélkedhet. Valamint mindenki számára kiosztásra került egy nyomtatványt, amelynek az egyéni kitöltése minden nap végén megtörténik. Ezen mindenki feltüntetheti, hogy aznap milyen készségeket sikerült elsajátítani, milyen kompetenciáink fejlődtek. A délután utolsó részében szavazásos módszerrel eldöntésre kerültek a fontosabb kérdések. Többféle alternatíva közül választhattunk, így valóban olyan feladatok megvalósítására nyílt lehetőségünk a hét folyamán, valamint olyan helyszínek meglátogatására nyílt lehetőségünk, amely megfelelt a résztvevők érdeklődési körének, és minden igényt kielégített. Az este kulturális programokkal telt. Lehetőség nyílt a résztvevő országok gasztronómiai, kulturális és hagyományos sajátosságainak megismerésére, amit szintén mindenki nagyon élvezett. A résztvevő országok képviselői ezen az estén is kitettek magukért, az este nagyon szórakoztató volt, amit csak tetézett, hogy ki is próbálhattuk az egyes országok egy-egy sajátos nemzeti fogását, megismerkedhettünk a hagyományos zenével és tánccal, nemzeti sajátosságokkal. Néhány fontos kifejezést is megtanulhattunk az egyes nyelveken!

3. nap (2014.11.09.)

AM.

-          Reggeli torna

-          A csere céljainak közös átbeszélése (csoportos egyeztetés)

-          Vállalkozz (Kiscsoportokban átbeszéljük a résztvevők tapasztalatait.)

PM.

-          Jógyakorlat-kutatás (A résztvevők egyéni igényeire szabva)

-          Beszéljük át (A demokratikus elvek megismerése, közös megértése, amelyek az egyéni vállalkozásokhoz kötődnek)

A nap egy rövid frissítő reggeli tornával indult. Ezt követően egy közös megbeszélést tartottunk arról, hogy a tegnapi nap folyamán konkretizált célokat milyen módon kívánjuk elérni. Valamint azt is megvitattuk, hogy a résztvevők szerint ezek a célok mennyiben járulnak hozzá az egyének kompetenciáinak fejlesztéséhez. A délelőtt szakmai programja a „Vállalkozz nevet viselte. Ennek során kiscsoportos beszélgetések segítségével ismerkedhettünk meg egymás tapasztalataival a vállalkozások területén. Továbbá olyan fontos fogalmakat tisztázhattunk, amelyek ismerete a vállalkozói szektorban elengedhetetlen (pl. Kft., Rt., Bt., Egyesület, Alapítvány, Társaság, Klub, stb.)

A délután folyamán először egy kutatómunkát végeztünk. A feladat az volt, hogy fiatal vállalkozókat, illetve vállalkozásokat keressünk a környéken, akiket/amelyeket majd a következő napon keresünk fel. Azért örültünk nagyon ennek a feladatnak, mert lehetőségünk volt rá, hogy mi magunk válasszuk ki azokat a helyszíneket, vállalkozásokat, amelyeket megismerésre érdemesnek, motiválónak találunk, illetve az érdeklődési körünknek szintén megfelel, és a meglátogatásával, megismerésével hasznos tudásra tehetünk szert. A kutatómunkát követően a nap zárásaként egy kis „elméleti” program következett. Közös beszélgetés alkalmával összegyűjtöttük és értelmeztük azokat a demokratikus elveket, amelyekkel egy vállalkozást tudunk működtetni. Kitértünk továbbá a vállalkozói aktivitásra is. Eleinte kissé félve jöttek az ötletek, de egy-egy hasznos felszólalás mindig arra késztette a többséget, hogy az ötletet továbbgondolva végül igencsak hasznos diskurzus alakult ki, melynek során mindannyiunk számára tisztázódott, hogy mely kompetenciák elsajátítása szükséges mindenképpen ahhoz, hogy aktív és tevékeny vállalkozó válhasson belőlünk a jövőben, ha ezt az utat választjuk! Az este szabad programmal és kötetlen beszélgetéssel telt.

4. nap (2014.11.10.)

AM.

-          Vállalkozási ismeretek (Csoportos fogalom- és ismeretfeldolgozás, valamint interaktív előadás.)

-          Te hogy csinálnád? (Fókuszcsoport-beszélgetés)

-          Eddigi tapasztalataink (Interaktív prezentáció a kezdeményezésünk eredményeiről)

PM.

-          Fogalmakkal nemformálisan (Kiscsoportos foglalkozás: 10 vállalkozási témakör feldolgozása kinyomtatott cikkek segítségével – kreativitást igénylő feladat.)

-          Jógyakorlat-látogatás (A résztvevők által kiválasztott vállalkozás vagy fiatal vállalkozó meglátogatása.)

-          Önértékelés (Nyomtatvány kitöltése, amelyen a megszerzett tapasztalatokat tüntetik fel külön-külön személyenként, de kiscsoportokban megbeszélve.)

-          Blogírás, Naplóvezetés (A napközben készült fényképek tárolása, a tanultak/elsajátított készségek,/tapasztalatok vezetése kiscsoportosan, a résztvevőkre bízva.)

A délelőtt egy kiscsoportokban megvalósított programmal indult. A vállalkozásokkal kapcsolatos hasznos fogalmakat ismertünk meg egy interaktív játék keretén belül. Ezt követően egy fókuszcsoport-beszélgetés következett, melynek során 3 csoportot alakítottunk ki, ahol mindenki a saját országát képviselte. Az egyes országok képviselői megosztották a többiekkel, hogy hazájukban milyen gyakorlat alapján lehet vállalkozást alapítani, milyen nehézségekre lehet számítani az egyes országokban, és milyen előnyei lehetnek egy vállalkozás létrehozásának az adott országban. A témát igen körültekintően sikerült körbejárni, ennek köszönhetően átfogó képet kaphattunk mind Csehország, mind Szlovákia, mind pedig Magyarország vállalkozó szektorának alapvető kérdéseiről. A fókuszcsoport-beszélgetést követően – még az ebéd előtt – egy rövid összefoglaló következett azzal kapcsolatban, hogy eddig milyen hasznos ismeretekkel és tapasztalatokkal gazdagodhattunk a csere alatt. Mindenki megoszthatta véleményét a többséggel, hogy szerinte milyen kompetenciáink fejlődését segítette elő a csere első 4 napja.

A délután a délelőtthöz hasonlóan mozgalmasan telt. Egy kreatív feladattal indítottunk, melynek során kiscsoportokban dolgoztunk. A feladat lényege az volt, hogy kiscsoportokban kellett feldolgoznunk különféle vállalkozási témaköröket, amelyeket aztán a többi csoportnak kellett úgy „prezentálnunk”, hogy lehetőleg mindenki számára érthető és világos legyen. Segítségképpen a rendelkezésünkre álltak kinyomtatott cikkek, hasznos jegyzetek, amelyek alapján átfogó ismeretet kaptunk a feldolgozandó témánkról. Az előadások pedig igazán pazarul sikerültek. Mindenkinek a kreativitására volt bízva, hogy milyen módszerrel mutatja be a többi csoportnak a témáját. Voltak, akik szerepjátékot adtak elő, mások rajzzal segítették elő a többieknek a könnyebb megértést. A délután második felében pedig jógyakorlat-látogatásokat tettünk az általunk kiválasztott helyszínekre. Mindannyian nagyon élveztük a látogatásokat, nagyon vártuk, hogy megismerkedhessünk a vállalkozókkal, akik minden kérdésünkre készségesen válaszoltak és nagyon nyitottak voltak felénk. Megosztották velünk az évek során szerzett tapasztalataikat. Nemcsak vállalkozásuk sikeréről, hanem a „munka árnyoldaláról” is beszámoltak, aminek szintén nagyon örültünk, hiszen így számunkra is világossá vált, hogy mindenkinek évek gyakorlata szükséges, illetve elkötelezettség és kemény munka, hogy vállalkozását sikerre vigye. De az ő példájukat látva bebizonyosodott számunkra is, hogy ha az ember nagyon akar valamit, akkor érdemes végigvinnie az álmait és megvalósítania azt. A délutáni programokat kivétel nélkül mindannyian nagyon hasznosnak ítéltük. Az este folyamán önértékelést végeztünk, melynek során mindenkinek egy saját nyomtatványon kellett feltüntetnie az aznap szerzett tapasztalatokat, készségeket. A nap közös blogírással zárult… J

5. nap (2014.11.11.)

AM.

-          Munkanélküliséggel kapcsolatos műhelybeszélgetések, EU-s megoldások (4 db kiscsoport alakítása – mindegyik partnerországból legyen bennük résztvevő vegyesen. Centrum-periféria; területi egyenlőtlenségek; adottságok; problémagócok; Európai Stratégiák megismerése; stratégiaalkotás.)

PM.

-          Magyarországi jógyakorlat megismerése (A résztvevők által felkutatott jógyakorlatok meglátogatása, megismerése)

-          Önértékelés

-          Blogírás, naplóvezetés

-          Félidei értékelés (Kerekasztal-beszélgetés.)

Az ifjúsági csere félidejéhez érkezve döbbentünk rá, hogy milyen gyorsan telnek a napok. Mindannyian nagyon élvezzük az egyes programokat és egymás társaságát. Valószínűleg ennek „köszönhető”, hogy csak úgy repül az idő… Az viszont már most nyilvánvaló mindannyiunk számára, hogy azok a barátságok, amik itt köttettek, nem korlátozódnak csak a csere idejére. Biztosak vagyunk benne, hogy találkozunk még! J

De visszatérve az 5. nap programjára: Az egész délelőttöt egyetlen feladat tette ki, ami tulajdonképpen egy műhelybeszélgetés volt. A beszélgetés során egy igen létfontosságú téma, a munkanélküliség és annak megoldása állt a középpontban. A feladat során 4 db kiscsoportot alakítottunk ki, ügyelve arra, hogy az egyes csoportokban mindegyik partnerországból legyen egy-egy résztvevő. A feladat első része az volt, hogy minden kiscsoportnak prezentálnia kellett az előtte közösen felvázolt helyzetet, ki kellett térni a területi egyenlőtlenségekre (centrum-periféria), az egyes területek sajátos adottságaira, amelyek kiaknázhatók, illetve a problémagócokra is. A kiscsoportok mindegyike egy-egy megoldási javaslattal áll elő a fentebb leírt szempontok figyelembe vételével. A feladat második részében először szintén közösen megismerkedtünk az Európai Stratégiákkal szakmai előadások kíséretében. Majd a kiscsoportok feladata az volt, hogy alkossanak egy-egy stratégiát, amit aztán prezentálni kellett a többi csoportnak. A délelőtti feladat igen összetett volt, de ennek köszönhetően igen sokféle szempontból közelítettük meg a feldolgozott témát és a program szakmaisága biztosította számunkra, hogy ismereteink mélyüljenek a témával kapcsolatban. A feladat a csoportos problémamegoldás képességét, a csapatszellemet is erősítette az egyénekben.

A délután a tagnapi naphoz hasonlóan telt. Jógyakorlat-látogatásokat tettünk az általunk kiválasztott többi helyszínre, és ismét újabb vállalkozókkal és vállalkozásaikkal ismerkedhettünk meg. A látogatásokat ma is igen meghatározónak ítélte meg a társaság, és sok-sok új hangsúlyos élménnyel tértünk vissza a szállásunkra. Az este szintén önértékeléssel és közös blogolással, naplóvezetéssel zárult.

6. nap (2014.11.12.)

AM.

-          Profit (non és for) (Csoportok alakítása az egész napos programra; fogalmak tisztázása.)

-          Forprofit (6 db csoport kialakítása…….)

PM.

-          Vállalkozásom címere (6 db csoport kialakítása……..)

-          Önértékelés

-          Blogírás, naplóvezetés

A 6. napon szintén csoportmunkában dolgoztunk. Mind a délelőtt, mind pedig a délután folyamán egy-egy – a tegnap délelőttihez hasonló – komplex feladat megoldása volt a program. A napi feladatok a for- és nonprofit vállalkozások köré épültek. A délelőtt első részében röviden megismerkedtünk ezzel a két fogalommal: forprofit és nonprofit vállalkozás. Ezt követően csoportalakítás következett (6 db csoport), előkészülve a délelőtt programjára. A 6 db csoport felosztotta egymás között a következő 6 témát, amit aztán feldolgozott: üzleti terv; marketing terv; PR terv; Szervezeti és Működési Szabályzat; megvalósíthatósági tanulmány; vállalati alapító okirat. A dokumentumok megismerését és feldolgozását követően interaktív prezentáció keretében a csoportok megosztották a többiekkel a megszerzett ismereteket és minél átfogóbban próbálták bemutatni az általuk választott dokumentumot a többi csoport számára. Így mindenki megismerkedhetett minden egyes dokumentummal, amelyek megtalálhatók minden vállalkozásnál.

A délután a „Vállalkozásom címere” elnevezést kapott versenyfeladattal telt, amit mindenki nagyon élvezett. Ennek során ismét 6 db tetszőleges csoportot kellett kialakítanunk érdeklődés szerint. A csoportok feladata az volt, hogy létre kellett hozni egy vállalkozást tetszőleges formában, egy, a csoport által érdekesnek tartott témakörben. Egy hosszas felkészülést követően a többi csoportnak kellett prezentálni a „létrehozott” vállalkozásokat. Meg kellett tervezni a vállalkozás arculatát, be kellett mutatni a tevékenységi körét és ki kellett térni arra is, hogy az adott vállalkozás miért lesz sikeres. Mindezt úgy prezentálni a többi csoport számára (akik mindig egy befektető szemével hallgatják az adott prezentációt), hogy a legmeggyőzőbbek legyenek! A figyelő csoportok feladata, hogy kérdéseikkel „megtámadják” az adott vállalkozást, a bemutatóknak pedig meg kell tudniuk védeni azt. A feladat megvalósítása rendkívül jó hangulatban telt el. Minden csoport kreatív ötletekkel dobta fel saját vállalkozását, de voltak, akik igazán humorosra vették a bemutatást. Mindezek ellenére kemény küzdelem folyt az első helyért, hiszen a legjobb vállalkozás ötlete és a kitaláló csapat meglepetés ajándékban részesült! A délutáni versengés tehát nagyon feldobta a társaságot, és mindenki annyira belefeledkezett a „játékba”, hogy észre sem vettük az idő múlását, hamar eljött a vacsoraidő, amit most kivételesen mindenki kisebb-nagyobb lemondó sóhajjal nyugtázott, hisz még akár órákon keresztül is folytattuk volna a játékot! J Az este ma is önértékeléssel és blogírással zárult. A mai nap rendkívül jó hangulatban telt el…

7. nap (2014.11.13.)

AM.

-          Indító gyakorlatok (A résztvevők játékosan bemutatják a saját kultúrájukat.)

-          A társadalmi vállalkozásokról (A résztvevőkkel feldolgozzuk a társadalmi szervezetek fogalmát az érintett országok joggyakorlatán keresztül.)

PM.

-          Nonprofit menedzsment (Csoportos feladat: feldolgozzuk, hogy milyen feladatai vannak a szervezeteknek az adminisztráció szempontjából, milyen forrásteremtési technikákat lehet elsajátítani.)

-          Felpezsdül a civil élet (6 db csoportra oszlanak a résztvevők…….)

-          Önértékelés

-          Blogírás, naplóvezetés

A 7. nap délelőttje egy játékos feladattal indult. A partnerszervezetek játékos formában mutatták be saját kultúrájukat, régiójuk/országuk jellegzetességeit, specialitásait, majd egy rövid közös beszélgetés következett a résztvevő országok kulturális sajátosságairól, az eltérésekről és hasonlóságokról. A beszámolókat mindenki nagyon élvezte, rengeteg izgalmas újdonságot megtudhattunk az egyes országok jellegzetes szokásairól, hagyományairól. A délelőtt második fele a társadalmi szervezetek átfogó megismerésével telt. Ez azért volt mindenképpen hasznos, mert ha valaki társadalmi vállalkozás megalapításába fog a jövőben, már könnyen eligazodik, hogy az adott országban az ilyen típusú vállalkozás mely formáját válassza, kitűzött céljainak elérése érdekében és a végezni kívánt tevékenységi köröknek megfelelően.

A délután egy szintén kardinális kérdéskör feldolgozásával indult. Megismerkedhettünk a legfontosabb forrásteremtési technikákkal. Külön kitértünk az adománylevél és szerződés elkészítésére, az adószázalék igénylésére, és az egyes pályázati lehetőségekre is! A délután második felében nagy örömünkre a tegnapihoz hasonló játékos feladatmegoldás és csoportverseny következett. A feladat a „Felpezsdül a civil élet” nevet viselte. Ismét 6 db csoportot kellett kialakítanunk, érdeklődés szerint. A csoportoknak most egy olyan társadalmi szerveződést kellett bemutatniuk, ami – a fenntartható működésen túl – létjogosultsággal rendelkezhet a való életben is! A tegnapi nap gyakorlatához hasonlóan egy hosszas felkészülési időt követően kellett a csoportoknak bemutatniuk a szervezetüket, annak küldetését, egy forrásteremtési tervet, valamint egy jövőképet felállítani, hogy 3 év alatt milyen programokat tud megvalósítani, milyen célokat tud elérni. A figyelő csoportok feladata szintén a tegnapi naphoz hasonló volt: megkérdőjelezni a szervezet sikerességét, pro-kontra vitát generálni az előnyök/hátrányok felsorolásával. A figyelő csoportok 1-től 5-ig terjedő skálán értékelték az éppen bemutató csoportot, és a mai napon is győztes csoportot és ötletet hirdettek, akik jutalomban részesülhettek. A délután ismételten emelkedett hangulatban telt. Külön megfigyelhető volt, hogy már a tegnapi naphoz képest is mennyit javult a vitakultúránk és a csoportok igen nagy profizmussal védték meg saját ötletüket és nagy sikerrel álltak ki állításaik mellett! Az este az elmúlt napok gyakorlatának megfelelően ma is önértékeléssel és blogírással, illetve naplóvezetéssel zárult.

8. nap (2014.11.14.)

AM.

-          „Vállalkozz okosan!” társasjáték elkészítése (6 db csoportot alakítanak ki a résztvevők…..)

PM.

-          Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása (Szituációs feladat: egy vállalkozási feladat ellátása)

-          Önértékelés

-          Blogírás, naplóvezetés

-          Közösségi est

A 8. nap délelőttje a „Vállalkozz Okosan Társasjáték” elkészítésével telt. A társasjáték megtervezését és elkészítését 6 db csoportban végeztük el. Még a feladat elején rávilágítottak arra, hogy ez a komplex feladat nagyon jól fogja szimulálni egy nagyvállalkozás alvállalkozásait, méghozzá a következőképpen: Miután közösen megbeszélésre kerültek a főbb pontok, csoportok kerültek kialakításra. Az 1. csoport feladata volt a társasjáték dizájnjának a megtervezése és elkészítése, amelyhez a művészi beállítottságú egyének jelenléte elengedhetetlen. A 2. csoport feladata a szabályzat kialakítása volt. Ebbe a csoportba azok jelentkeztek, akik érezték magukban az ehhez szükséges kreativitást és innovativitást. A 3. és 4. csoport feladata is érdekes volt, hiszen nekik kellett kialakítaniuk a játékteret, elkészíteni a piktogramokat, plusz kártyákat, segédeszközöket, stb. Az ötödik csoport feladata az volt, hogy digitálisan rögzítse a történéseket, laptopon szöveges dokumentációt készítsen az egyes csoportok feladatairól, stb. A 6. csoport feladata szintén különleges volt, hiszen ők voltak azok, akik az 5. csoporttal szoros együttműködésben a csoportok közötti kommunikáció zavartalan működéséért voltak felelősek. Mindez azért volt fontos, hogy a csoportok által végzett részfeladatok koordinálása összehangoltan menjen, és az egyes folyamatok annak megfelelő egymásutánban következzenek. A délelőtti kreatív feladatot mindenki valóban nagyon élvezte, és mi magunk is meglepődtünk, hogy mennyire izgalmasnak tűnő játékot sikerült megalkotnunk. Mindannyian kíváncsian vártuk az estét, hogy kipróbálhassuk az általunk megalkotott társasjátékot!

A délután programja a fiatalság vállalkozóvá válásának témája köré épült. Ennek során egy csoportos és egy szituációs gyakorlatot is megvalósítottunk. A szituációk során a feladat az volt, hogy egy-egy jellegzetes vállalkozási feladatot kellett eljátszania az önként jelentkezőknek. Az egyes szituációk/reális élethelyzetek eljátszását mindenki nagyon élvezte, egészen elképesztő fordulatok alakultak ki, hiszen spontán, mindig az aktuális szereplők a saját gondolkodásmódjuk, felfogásuk szerint alakították az eseményeket. A feladat igen tanulságosnak bizonyult egyébként, amely arra is megtanított mindannyiunkat, hogyan lehet gyorsan reagálni a váratlan fordulatokra, az egyes megnyilvánulásokra.  A gyakorlattól eltérően most a délután zárásaként történt meg a blogolás és az önértékelés. Az este pedig az általunk elkészített „Vállalkozz Okosan Társasjáték” kipróbálásával telik majd! J

9. nap (2014.11.15.)

AM.

-          Testmozgás

-          Csoportos program megvalósítása (Kialakított csoportos feladat megvalósítása, melyre 09:00-tól 15:00-ig kapnak lehetőséget a résztvevők.)

PM.

-          Csoportos program megvalósítása (Mozgást, aktivitást igénylő feladat.)

-          Önértékelés

-          Búcsúest (Csoportos program megvalósítása, melynek során a résztvevő fiatalok olyan kapcsolatokat építhetnek ki, ami segítségével a jövőbeli együttműködés előmozdításához járulunk hozzá.)

A 9. nap egy rövid reggeli tornával indult. Miután mindenki jól átmozgatta magát, elkezdődhetett a napi program. A mai nap egyetlen összetett feladatból tevődött össze. A Vállalkozz Okosan társasjáték ötletének kidolgozása volt. Magát a terméket kellett a piacon megjeleníteni, ehhez kellett brandépítés, marketingterv, üzleti terv, piacszegmentálás. Erről tartottunk közös beszélgetést és papír alapú kidolgozást.

A délután lezárásaként önértékelés következett. Mivel a mai volt az utolsó közös együtt töltött éjszakánk, egy „Búcsúest” keretében elevenítettük fel az eltelt napok fontosabb történéseit. A este igen oldott hangulatban telt, mindannyian nagyon jókat nevettünk a hét során készült fotókon, amelyekből egy válogatást vetítettünk ki. Azután pedig közös játék következett. Mindenki igyekezett kihasználni az utolsó perceket is, amit együtt tölthetett az új ismerősökkel, barátokkal. És már elkezdtük tervezgetni azt is, hogy mikor fogunk legközelebb találkozni… Már most reméljük, hogy ez is mihamarabb megvalósul majd!

10. nap (2014.11.16.)

AM.

-          Élelút újratervezés (Mindenki egyénileg prezentálja a terveit: mik a tervei, céljai a jövőben?; Pályaorientációs tanácsadás; Esetleges további partnerségek feljegyzése; Projektötletek megbeszélése; A „Mi változott a képzés során?” kérdés megválaszolása)

-          Végső önértékelés

-          Blogírás (Összefoglaló szöveg megírása)

PM.

-          YouthPass elkészítése, jelentőségének bemutatása (Általánosságban a YouthPass-ról)

-          A csere egy állásinterjún bemutatott szerepe (Szituációs gyakorlat.)

-          Szabad program

-          Hazautazás

Kicsit keserédes volt a mai ébredés, hiszen tudtuk, hogy elérkezett az ifjúsági csere utolsó napja. Az esti nosztalgiázást követően a mai reggel a legtöbbünknek azzal indult, hogy elkezdtünk összecsomagolni a szobáinkban. Igazán hihetetlennek tűnik, hogy lassan indulunk haza. Olyan gyorsan elrepült ez a 10 nap, hogy szinte még fel sem fogtuk! De azt mindannyian elmondhatjuk, hogy életre szóló élményekkel, hasznos tapasztalatokkal és rengeteg új ismeretséggel, itt köttetett barátsággal a szívünkben indulunk majd haza.

A 10. nap délelőttje még egy nagyon kulcsfontosságú feladatot tartogatott számunkra. A feladat címe: „Életút Újratervezés” volt. Ennek lényege az volt, hogy a csere ideje alatt szerzett új ismeretanyaggal és tapasztalatokkal felvértezve mindenki állítson fel önmaga számára egy jövőképet (tervek, célok, lehetőségek…). Majd mindenki röviden prezentálta a társaság számára a saját jövőbeli elképzeléseit, elérni kívánt céljait. Ha valaki kissé bizonytalan volt, pályaorientációs tanácsadásban részesülhetett, illetve egymás számára is próbáltunk hasznos ötleteket adni, valamint építő jellegű kritikát megfogalmazni. Ezen kívül lehetséges jövőbeli partnerségi együttműködés(ek)ről is szó esett. További projektötleteket is megfogalmaztunk. És ez után a fantasztikus bő egy hét után természetesen mindenki lelkesen támogatta ezeknek a lehetőségét… J Az ebéd előtt még egy utolsó önértékelés következett, melynek során közösen is megbeszéltük azokat a legfontosabb kompetenciákat, amelyeket elsajátítottunk a csere ideje alatt. Ezután összeültünk, hogy elkészítsünk ezt az utolsó közös blogbejegyzést.

A délután folyamán még szó lesz a YouthPass tanúsítványokról, amelyeket mindannyian igényeltünk és kiállítanak majd számunkra a héten általunk vezetett önértékelő lapjaink segítségével. Majd egy utolsó szituációs gyakorlat következik, amelynek során egy állásinterjút fogunk szimulálni, és a héten szerzett új ismereteinket felhasználva kell majd „helytállnunk”. Ezután szabad program következik majd, illetve lassan-lassan búcsúzkodás és hazaindulás következik. L

Összefoglalva azért elmondhatjuk, hogy habár az elválás nem lesz egyszerű, rengeteg boldog együtt töltött pillanattal az emlékeinkben térünk majd haza. És nem keseredünk el, hiszen tudjuk, hogy találkozunk még. A kapcsolatokat innentől fogva ápolni fogjuk és a jövőbeli együttműködésben bízva örömmel fogjuk elhagyni a helyszínt! Köszönjük mindenkinek, aki megteremtette a lehetőségét, hogy részt vegyünk ezen az ifjúsági cserén! Nagyon jól éreztük magunkat és reméljük, hogy mihamarabb újra találkozunk!

Üdvözlettel:

A „Vállalkozz Okosan” ifjúsági csere csapata :)