” A terv semmi, a tervezés minden.” (Eisenhower)

Ez volt a mottója egyesületünk 2013. évben, Újratervezés 1.0 címet viselő projektjének. Hat évvel ezelőtt azt a célt tűztük ki, hogy közösen megvizsgáljuk, hogy a középiskolából a felsőoktatásba kerülő diákok milyen szempontok szerint hozták meg döntésüket, milyen lehetőségeket kínál az adott életpálya.

Az elmúlt 6 évben jó néhány ifjúsági csereprogramot megvalósítottunk, jelentősen nőtt partnerszervezeteink száma, sokszorosára nőtt a tapasztalatunk mind projektek tervezésében, mind azok sikeres megvalósításában. Az évekkel ezelőtti résztvevők jelentős része már az iskola befejezésével kikerült a munkaerőpiacra, és mindenki képességének, tudásának, végzettségének, vagy éppen szerencséjének köszönhetően el tudott helyezkedni, esetleg visszatért az iskolapadba.

Jelenlegi projektünknek az a célja az volt, hogy az életpálya-karriertervezést az előzőeknél sokkal átfogóbban, tudatosabban vizsgáljuk meg. Az eltelt időben az életút-tervezés önálló szakmává nőtte ki magát, amelyet már nem egy adott élethelyzetben, hanem az alapszintű oktatástól egészen az egész életen át történő tanulás szempontjából szeretnénk értelmezni.

Projektünk céljaként két egymásra épülő fogalom megismerését, közös feldolgozását jelöltük ki.

1. Tervezés, pályaorientáció, karrier-tanácsadás, életút-támogató pályaorientáció (angolul: lifelong guidance)

Számos európai ország, így Skócia, Dánia, Finnország, Wales ma már a nemzeti alaptantervekben meghatározott módon, az iskoláskor kezdetétől a munkaerő-piaci kilépésig pályatervet készített a tanulókkal és szüleikkel.

Az életút-támogató pályaorientációs megközelítés segíti a fiatalok alkalmazkodását azokhoz a változásokhoz, amelyek a társadalom, a gazdaság és munkapiac működésében és szükségleteiben végbementek. A technológiai fejlődés, a felgyorsult gazdasági folyamatok következtében a hagyományos pályafutás, az „egy szakma – egy munkahely” típusú foglalkoztatás visszaszorult, előtérbe került az egész életen át tartó tanulás (lifelong learning) és szakmai fejlődés gazdasági szükséglete. A folyamatosan változó munkaerőpiac a fiataloktól alkalmazkodóképességet igényel. Az alapvető kompetenciák és a szakmai tudás megszerzésén túl a fiatalok számára szükségessé válik, hogy képesek legyenek szakmai pályájukat, legelőször is tanulmányaikat megtervezni. A társadalmilag hasznos és a tanuló és családja szempontjából eredményes életút-támogató pályaorientáció nem képzelhető el a pedagógusok és a helyi társadalom, a civil szervezetek szereplőinek bevonása nélkül. A helyi társadalom, az iskola és a pályaorientáció kapcsolata sokkal többet jelent, mint ahogy először gondolnánk, hiszen a helyi társadalom az a köztes szint, amely az egyén és a társadalmi egész között érdekeket, értékeket, tradíciókat őriz és közvetít.

2. Újratervezés

Még ha minden tökéletes is volt az előző szakaszban, akkor sincs semmi garancia arra, hogy a folyamatosan változó gazdasági, politikai, társadalmi helyzet nem teszi szükségessé helyzetünk végiggondolását, átértelmezését. A megfelelő pálya, tanulási út megtalálása, fejlesztése vagy szükség szerint megváltoztatása elősegíti a munkaerő-piaci boldogulást, az egész életen át tartó tanulást lehetővé tevő életpálya-építési készségek megszerzése nagymértékben javítja az egyén munkaerő-piaci pozícióját és életminőségét. Összegezve, semmiképp nem dőlhetünk hátra, ha már van egy jól felépített karrier-tervünk, mivel valószínűleg mindannyian kénytelenek leszünk kisebb-nagyobb mértékben az előre nem prognosztizálható, ám valamilyen formában mégis bekövetkező technológiai, gazdasági és politikai változásokhoz alkalmazkodva újratervezni.

Projektünk megvalósításával ezekre a kérdésekre próbáltunk közösen válaszokat találni, valamint megismerni az életút-tervezés fogalomkörébe tartozó lehetőségeket.

Logó és póló:


logó2

Reload póló

Roll-Up:0001

Reload kiadvány

Videó